Kost og måltider

Holdning

Sunde madvaner grundlægges allerede i barndommen. Man har derfor som forældre ansvar for, at ens barn lærer gode kostvaner og får sund mad at spise, så et barn kan vokse og trives og have en masse energi til at udvikle sig igennem leg og læring både i hjemmet og hos os i Børnebyen.

Måltidet

Vi giver børnene et roligt og hyggeligt måltid og skaber en god madkultur.

Råvarer

Vi bestræber os på at bruge danske råvarer. Vi vil gerne bruge flere økologiske varer, men rækkefølgen er, dansk frem for økologi. Da vores madbudget skal kunne holde.

Madordning i vuggestuen

I Vuggestuen laver Charlotte vores køkkendame dejlig mad til vuggestuebørnene hver dag. Hun bestræber sig på at bruge økologiske danske råvarer. Ligeledes får børnene formiddagsmad og eftermiddagsmad i vuggestuen.

Madpakker i Børnehaven

Madpakken i Børnehaven, skal indeholde mad til en hel dag. Vi servere et kvart stykke rugbrød med smør samt en halvt stykke frugt om eftermiddagen men ellers skal madpakken dække barnets behov for ernæringsrig kost dagen igennem. Det er ikke okay med slik i madpakken.

Drikke

Vi servere mælk til frokost, til de øvrige måltider serveres vand.

Sukker og salt

Vi tilsætter ikke unødigt sukker eller salt i maden, men bruger dem som smagsgivere og har en sund indgangsvinkel til sukker og salt i maden.

Hvem bestemmer?

Der stemmes blandt forældrene om madordningen hver andet år og i juni 2023 afgjorde afstemningen at fastholde madordningen som beskrevet her, nemlig madpakker i børnehaven og køkkendame i vuggestuen.

Børnebyens kostpolitik er lavet i samarbejde med dagtilbudsrådet og senest revideret i foråret 2022.

Vi henviser i øvrigt til Sundhedsstyrelsens hjemmeside: sst.dk samt Miljø- og Fødevarer styrelsens hjemmeside: altomkost.dk