Børnebyens praksis for aflevering, afhentning og forældrekontakt

Beslutning fra områdebestyrelsen

• Aflevering og afhentning foregår med respekt for det pædagogiske arbejde, og på en måde som forstyrrer mindst muligt, hvilket i praksis betyder, at man afleverer og henter indenfor, så vel som udenfor, på aftalte steder, defineret af daglig leder og personalet, og på baggrund af dialog med dagtilbudsråd.
  • Alle dagtilbud udarbejder en tydelig plan for daglig kommunikation, og for forældresamarbejde, i disse nye rammer for aflevering og afhentning, som også favner de små vigtige beskeder og historier, som er med til at tegne barnets HELE liv, dette kan være direkte i mødet med forældre, eller på AULA.
  • Læringsmiljøerne ude og inde er pædagogisk område, hvor forældre som udgangspunkt kun kommer ind, når inviteret af personalet, på udvalgte dage og tidspunkter. Arbejdet med at få nye børn til at føle sig trygge, er én af de situationer, hvor forældre inviteres inden for.
  • Alle dagtilbud udarbejder plan for tidspunkter, hvor forældrene kan inviteres ind på stuerne, for at se hvad man er optaget af.
  • Forældre opfordres til at understøtte det pædagogiske arbejde (læringsmiljøer).
  • Det er dagtilbudslederen der beslutter hvordan aflevering og afhentning, herunder forældresamarbejde, konkret skal udformes i det enkelte dagtilbud.

Børnebyens praksis for aflevering, afhentning og forældrekontakt

MORGEN:

• Afleveringen foregår med respekt for det pædagogiske arbejde og på en måde som forstyrrer børnene mindst muligt. Hvilket i praksis betyder, at man året rundt afleverer udenfor ved dørene ind til stuen (de døre, der vender ud imod legepladsen) eller på legepladsen hvis børnene er ude og lege. Dette gælder både børnehave og vuggestuen. På denne måde sikres en tryg morgen med mulighed for fordybelse i læringsmiljøerne, samt mulighed for nærhed og omsorg fra personalet til de børn der kan have en svær morgen. Personalet hjælper børnene i garderoben ved aflevering. Afleveres børnene før kl. 8 forgår det i vuggestuen ved døren til Kaninstuen og i børnehaven ved døren til Regnbuestuen. Efter kl. 8 afleveres til egen stuedør.

EFTERMIDDAG:

• Afhentningen foregår ligeledes med respekt for børnenes fordybelse og det pædagogiske arbejde, og på en måde som forstyrrer mindst muligt. Hvilket i praksis betyder, at man henter indenfor i garderoben ved døren ind til stuen eller udenfor. Så længe man tager hensyn til den pædagogiske dagsorden og læringsmiljøerne. Læringsmiljøerne ude og inde er pædagogisk område, hvor forældre som udgangspunkt kun kommer ind, når inviteret af personalet, på udvalgte dage og tidspunkter. I Børnebyen må man komme ind på stuen og henter i børnehaven hver dag, hvor det i vuggestuen må hentes på stuen om fredagen.
  • Forældrene hjælper børnene i garderoben ved afhentning og kan dermed selv have et overblik over deres børns garderober og skiftetøj mv.
  • Selvstændigheden og selvhjulpenheden blomstrer i Børnebyen, derfor opfordre vi til at selvom forældre nu er med i garderoben, at man lade sit barn gøre de ting, man godt ved barnet selv kan finde ud af.

INDGANGSDØRE:

• Alt fremtidig hente/bringe-aktivitet vil fra forældrenes side foregå igennem legepladsen og de enkelte døre til stuerne. Dette er for at mindske forældretrafik på tværs af gangarealerne, hvilket medfører en større ro i institutionen og bedre læringsmiljøer for børnene. Indgangsdørene der vender ud mod parkeringspladsen, vil fremover kun blive benyttet af personalet, dette er for at sikre mindre smittespredning via kontaktflader ved forskellige sygdomsudbrud, derfor skal I også fortsætte med at vaske hænder med børnene.

FORÆLDREKONTAKT:

• I Børnebyen kan forældrene komme indenfor om eftermiddagene, såfremt der udvises respekt for læringsmiljøerne. Dette er for at forældrene kan få et bedre indtryk af børnenes hverdag.
  • Personalet er tilstede for børnene og har mulighed for at tage imod og give korte beskeder både om morgenen og om eftermiddagen, men ønskes en længere dialog aftales der hvordan det kan foregå, fx via en trivselssamtale eller et planlagt telefonopkald, der tilrettelægges så det forstyrrer det pædagogiske arbejde mindst muligt.
  • I disse nye rammer for aflevering og afhentning er planen for daglig kommunikation og for forældresamarbejde, som også favner de små vigtige beskeder og historier, som er med til at tegne barnets HELE liv, at dette foregår direkte i mødet med forældre eller på AULA hvor stuerne lægger billeder og beskrivelser af dagene op flere gange om ugen. Forældre opfordres til at understøtte det pædagogiske arbejde (læringsmiljøer), ved at se på billederne sammen med deres børn og indgå i dialog med barnet omkring de pædagogiske tiltag som beskrives på AULA.
  • I dagligdagen vil de blive tilrettelagt således at der er en fordybelsesvoksen som om eftermiddagen står for at sikre læringsmiljøerne og en afleveringsvoksne som står for at hjælpe børnene ud af stuen og afslutte dagen på en god måde.
  • Arbejdet med at få nye børn til at føle sig trygge, er også én af de situationer, hvor forældre inviteres inden for som en vigtig del af indkøringen, der i Børnebyen planlægges individuelt i forhold til det enkelte barns behov og familiens muligheder.

Kort sagt

Morgen: Aflevering foregår udendørs ved den udvendige dør til stuen.

Eftermiddag: Afhentning foregår i garderoben eller på stuen, ved døren ind til stuen eller på legepladsen.

Indgangsdøre: Forældreindgang gennem legepladsen (husk at lukke lågen), Personaleindgang gennem de blå døre v. p-pladsen.

Forældrekontakt: korte beskeder gives/modtages i det fysiske møde med forældrene, længere beskeder tages på møder eller telefonisk. Der ligges billeder og beskeder på aula flere gange om ugen.