Dagens rytme

Generelt

I Børnebyen arbejder vi med leg og læring gennem hele dagen. I dette er der en stor grad af voksenpositionering da de voksne gennem hele dagen skal være medskabere af børnenes læringsmiljøer. Her i ligger, at de voksne både skal være igangsættere på læringsaktiviteter og lege, ligesom de voksne skal gå bagved, ved siden af og foran børn i forhold til at understøtte den spontane leg og hjælpe børn ind og ud af lege på gode måder.

Morgenen

Lige fra de første børn og voksne møder ind om morgenen, gøres stuerne indbydende i et fællesskab mellem voksne og børn, der med barnesynet kan være med til at bestemme hvilke læringsmiljøer der skal igangsættes. Det kan være et tegnebord, et legobord, et tæppe på gulvet med magneter klar til leg, læring og fordybelse for de første børn, det er her vigtigt at understrege at et læringsmiljø ikke blot er givet ved fx at lægge legoklodser på et bord. De voksne positionerer sig nemlig så de bedst muligt understøtter og underbygger legene, enten ved selv at deltage, ved at bakke op og hjælpe med ideer, eller ved at hjælpe børn fx nyankomne eller børn i udsatte positioner ind i lege. Der også mulighed for at besøge hinandens stuer og så vidt muligt underbygges disse børnefællesskaber på tværs af stuerne.

Samling i børnehøjde

Samlingerne holdes i differentierede grupper på stuerne, fx opdelt i forhold alder, sprogforståelse, social udvikling og fællesskab mv. alt afhængigt af dagens mål. I samlingen planlægges dagen i børnehøjde understøttet af forskellige pædagogiske værktøjer som fx piktogrammer og ”humørtavle”. Børnene ved dermed hvad de kan forvente de næste timer, i dette er det også vigtigt at børn i udsatte positioner tænkes ind, da disse børn også har gavn af en høj grad af forudsigelighed.Ligeledes er der en stor grad af børneperspektivet med i denne strukturering af dagen, da vi går meget på opdagelse i hvad børnene er optagede af. I samlingen arbejdes der med en eller flere af sange, sanglege eller rim og remser, alt afhængigt af børnenes dagsform og den øvrige dags indhold. Ved valg af sang/rim mv. sikres genkendelighed og underbygning af sproglig udvikling. I samlingen er der også en grad af dannelse fx når der bruges ”humørtavle” skal alle børn lytte og vente på deres tur. De voksne stiller spørgsmål til det barn der fortæller, og historien bliver taget seriøst med opfordring til uddybelse. Selv om der er stor forskel på historier fortalt af 3 årige og 5 årige tages de lige seriøst, både af de voksne og de andre børn. I vuggestuen foregår samlingen lige ledes i børnehøjde og samlingen tilpasses børnenes behov.

Vi er opmærksomme på samlingens længde, da samlingen skal være et inkluderende læringsmiljø for alle børn. Derfor skal børnene ikke udtrættes i denne voksenstyrede kontekst, da dette kan være ødelæggende for den øvrige dag.

Aktiviteter og læringsmiljøer

Dagen igennem er der forskellige aktiviteter primært opdelt i mindre differentierede læringsmiljøer, for at understøtte børnenes nærmeste udviklingszone og for at give plads til børnefællesskaber med forskellige behov. Her inkluderes alle 6 læreplanstemaer samt det pædagogiske grundlag løbende og i en konstant vekselvirkning for at understøtte leg og læring.

Der er en stor grad af sammenhæng helt fra modtagelsen gennem samlingen, formiddagen og frem mod frokosten, hvor børnene på skift hjælper en voksen med at gøre klar til frokost. Dette øger børnenes meddeltagelse, dannelse og omsorg for de andre børn hvilket spiller godt ind i målene for alsidig personlig udvikling og social udvikling. Til frokost sidder børnene stadig i mindre differentierede grupper opdelt efter en inkluderende pædagogisk tankegang.

Der er endvidere en sammenhæng videre til eftermiddagen, hvor vuggestuebørnene og de mindste børnehavebørn sover til middag og de største leger og lærer i forskellige læringsmiljøer fx i fht. udeliv på legepladsen. Vi organiseres os så vidt muligt sådan, at der altid er mindst 3 voksne på legepladsen, for at sikre uderummet som et læringsmiljø, hvor der hele tiden er fokus på den pædagogiske didaktik og trivsel for alle børn inklusive børn i udsatte positioner. Desuden er det vigtigt, at understøtte alle børns deltagelsesmuligheder, dette kan fx gøres ved at børnene hjælpes ind i gode legerelationer og børnefællesskaber, der underbygger deres deltagelse og trivsel, samt inddrager andre børn og skaber et læringsmiljø for flere børn.

Eftermiddag og afhentning

Efterhånden som børnene vågner og/eller kommer ind samles børnene i en rammesætning af eftermiddagens leg og læringsmiljøer, her positionere de voksne sig som de har gjort hele dagen ved på den bedste måde at viderefører temaerne fra formiddagen og understøtte/deltage i leg og læringsmiljøer. Gennem hele dagen er der i øvrigt vigtigt at den voksne påtager sig et barnesyn og følger op på spontan leg og giver plads til børneinitierede aktiviteter.

Når børnene hentes sikres en god overlevering til forældrene der dermed kan sikre børnenes videre læring. Efterhånden som børn går hjem, sikres læringsmiljøer der understøtter børnene helt til Børnebyen lukker af for dagen.