Evaluering af praksis i Børnebyen

Børnebyen arbejder med en løbende håndgribelig evaluering i hverdagen, dette fungere ved vores egen Snap-evaluering og herunder ses eksempler på dette.

Et læringsmiljø med større dyr:

• Emne: tur til ødammen
  • Formål: at introducere børnegruppen til større dyr.
  • Planlægning: vi planlagde, hvilke børn vi skulle have med. vi fandt den store klapvogn frem og refleksveste.
  • Forløbet: vi fortalte om turen til den børnegruppe, som skulle med på turen. Vi tissede af, tog tøj på og så afsted til Ødammen, som er en fritidsklub med dyrehold. På vejen der hen blev der talt meget om de dyr, som vi skulle ned og se. Vi ankom og så at deres alpakaer gik løst bag indhegningen, hvor vi skulle ind, så vi ville ikke åbne lågen. Der kom en ansat og åbnede lågen for os og sagde at vi bare skulle gå ind og at de ikke gjorde noget. Vi gik ind til dyrene, men et enkelt barn blev lidt utryg og måtte lige have en ekstra hånd og han fik at vide at det var ok og at dyrene ikke gjorde noget. Vi så de andre dyr og det var tid til at gå hjemad.
  • Evaluering: Næste gang kunne man udvide turen og tage madpakker med, så vi ikke ikke skulle skyndes os hjemad til spisetid, men have mere fordybelses tid ved dyrene.

Mvh bamserne

børn der ser på dyr

Et læringsmiljø med finmotorik:

Zebra
Fokus i denne uge har været at styrke børnenes finmotorik. Børnene har øvet deres pincetgreb ved at lave perler og forskellige puslespil. I starten var det en udfordring for mange men efter et par gange kunne flere børn selv finde perlerne og sætte dem på pladen samt få puslespilsbrikkerne til at passe sammen.

Hvilke dele af vores pædagogiske læringsmiljø har vi særligt haft fokus på over de sidste 2 år?

• Samlingen som læringsmiljø har været et stort tema i Børnebyen over de sidste 2 år, vi har både haft fokus på den på vores pædagogiske dag i februar 2020, samt løbende haft fokus på hvad samlingen skulle indeholde og hvad en samling skal være ud fra et børneperspektiv. I samlingen har vi således haft fokus på justering af samling ifht til børnesyn, flere deltagelsesmuligheder for flere børn og fællessamling.
  • Spisesituationerne har været i fokus og vi har set på de voksnes roller i måltidet.
  • Inkluderende tiltag i fht udsatte børn, generelt har vi været optagede af vores børnesyn især i fht. Børn i udsatte positioner, vi er opmærksomme på hvilke narrativer vi bruger og vi har brugt meget energi på at se det enkelt barn samt at optimere vores samarbejde med PPR.
  • De fysiske læringsmiljøer er virkelig blevet optimeret, dette har dog været svært at se udbyttet af pga. corona.

Hvilke områder af vores pædagogiske læringsmiljø vil vi fremadrettet sætte mere fokus på?

• Legepladsen har udviklingspotentiale, vi kan lave så meget mere. Både børnehave og vuggestue.
  • Sanselige læringsmiljøer
  • Bedre samlinger som et godt læringsmiljø
  • Motorik på legepladsen
  • Former og farver